Vertrouwd gebied……of toch niet? - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van André & Manita - WaarBenJij.nu Vertrouwd gebied……of toch niet? - Reisverslag uit Rockhampton, Australië van André & Manita - WaarBenJij.nu

Vertrouwd gebied……of toch niet?

Door: André & Manita

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

26 Augustus 2009 | Australië, Rockhampton

En dan wordt het tijd om richting noorden te gaan rijden, want in een aantal dagen hebben we een ontmoeting met onze NZ buren op het programma staan in Cairns vanuit waar we met 2 gehuurde 4WD kampers van plan zijn om naar het noordelijkste puntje (Cape York) van Australië te rijden.
Onderweg verandert duidelijk het landschap en sfeer en laten we het bewoonde gebied waar we de laatste 5 maanden door gereden hebben achter ons: de afstanden tussen dorpjes wordt weer groter, de benzine prijs stijgt met 2cent per dorpje waar we door rijden, de vrachtwagens worden weer groter, de (steenkool)treinen weer langer, de temperatuur hoger, het landschap weer leger en de medereizigers weer vriendelijker: welkom terug in de Outback. Ook hier is het erg droog geweest de laatste maanden, de velden zijn verdord en, nadat we hier vorig jaar waren, sommige stukken bos afgebrand. Maar de bananen zijn rijp, suikerriet wordt vol op geoogst en de vaak roze bloesem fleurt het droge gras in het veeteelt gebied enigszins op.
Al die kilometers rijden is wat saai, maar met swingen op Nederlandse nummers of luisteren naar een NLse versie van een audioboek van Homerus, onder het genot van timtammetjes eten, komen wij de ritten wel door.

Op weg naar het noorden komen we weer door Rockhampton, waar we weer de tropen in rijden. Buiten het landschap verandert dus ook de kleding: korte broeken vanaf nu totdat we de weer terug gaan naar NZ, behalve als ’s avonds de muggen ons vinden! We moeten ook wel acclimatiseren; ’s avonds ben ik soms uitgeteld van de warmte. Ben zelfs een keer in slaap gevallen voordat ik mijn bril af kon zetten. André is bang dat ie op een dag mij nog halverwege het trapje vindt en mijn benen het bed nog in moet duwen.

Rockhampton is de plaats waar we een jaar geleden de kust hebben verlaten en landinwaarts het westen op zijn gaan zoeken. Verleden jaar hebben we over het stukje Brissie – Rocky (zoals de lokalen het liefhebbend noemen) 14 dagen en 1025 km gedaan. Deze keer “doen” we datzelfde stukkie in 17 dagen en 1350 km.
Conclusies die je hier uit zou kunnen trekken:
Australië is er in een jaar tijd niet kleiner op geworden.
Maar we (lees: Manita) weten nog steeds leuke nieuwe dingen te vinden om ons bezig te houden.
We kunnen klaarblijkelijk hetzelfde rondje nog een keer rijden en allemaal dingen doen die we niet eerder gedaan hebben.
En dan spreken we niet eens de tijd die we zoet zouden kunnen zijn in gebieden waar we nog niet eerder geweest zijn!!
Een jaar rondreizen in Australië geeft slechts het topje van de ijsberg te zien.

Dit keer sturen we naar het noorden, via Townsville (waar onze radiator al wel geweest is – ter reparatie – maar wij niet!) naar Cairns. Als er een Fiataga in de vorm van een tractor voor ons zit op de A1, ben ik blij dat die Fiat van ons meer pit heeft, anders kwamen we er niet!

• 31 Augustus 2009 - 14:14

Judy:

zo dit wordt dus weer nw.leesvoer voor judy als jullie met die 4wd op stap gaan. Goede reis en tot mails

• 01 September 2009 - 17:24

Petra:

Timtammetjes rauw, gebakken, stuk voor stuk of graaiend uit de zak??
    Vergeet bij jullie conclusie de leeftijd niet, alles gaat trager, kaartlezen gaat moeizamer.Dingen lijken nieuw i.v.m. geheugen.
    Veel plezier.

• 02 September 2009 - 12:45

Miriam:

Ben ik even blij dat Nederland na zoveel jaar even klein of groot is gebleven. We nog steeds niet alles hebben gezien.
    Maar Manita het was fijn je even aan de lijn te hebben gehad.
    Heel veel succes verder met jullie buren/vrienden de komende twee weken.
    Groetjes Miriam