Niet surfen maar soppen - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van André & Manita - WaarBenJij.nu Niet surfen maar soppen - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van André & Manita - WaarBenJij.nu

Niet surfen maar soppen

Door: Manita

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

21 November 2009 | Australië, Surfers Paradise

Door het wat nattere weer wisten in die laatste dagen in een Nationale Park de eerste bloedzuigers van deze trip ons te vinden! En ook onze eerste teek op de valreep! Dat alleen op ons lijf, hopelijk is de kamper insect of ongedierte vrij gebleven. NZ quarantaine is zeer strikt dus elke zaadje, grasje of insect is uit den boze. De kamper willen we dus zowel binnen als buiten spik and span inleveren in de haven, om aan de NZ kant geen problemen en hoge kosten op te lopen.
We stoppen op een camping aan de Gold Coast, net onder Brisbane, om ons voor te bereiden op de overtocht. We kunnen niet wachten op de confirmatie van het verschepingsbedrijf voordat we beginnen met schoonmaken, want daarna hebben we maar hooguit 4 dagen om alles te regelen. De 18de krijgen we pas uitsluitsel dat de kamper echt mee mag. We krijgen wel uitstel van vrijdag 20ste naar maandag 23ste voor afleveren in de haven. Gelukkig mag de inboedel deze keer wel in de kamper blijven, dus luchtvracht hoeven we niet te regelen. Ook dat heeft na 18maanden veelvuldig gebruik en stofhappen wat aandacht nodig. Dus wordt het soppen in deze surfstad; 7 mandagen lang. En dat terwijl 1 dag de temperaturen oplopen tot 35graden! Als ik die vierde sopdag eindelijk een keer in het zwembad spring sist het! Het was erg handig dat we een campingplek hadden met ensuite, zodat we de kamper helemaal konden uitruimen en alles in het badhok zetten en beetje bij beetje alles weer schoongemaakt terug plaatsen. Wat kartonnen dozen op de kop getikt om de inboedel in te verpakken, zodat alles veilig in de ‘garage’ kan worden gezet achter slot en grendel. Zo hebben we minder kans dat er wat gejat wordt (en de handjes zitten nogal los bij sommige bemanning)! De meest waardevolle spullen gaan voor de zekerheid in het vliegtuig mee… Een hoop kleding en linnen beland in de vuilnisbak (wat nog niet voor poetslappen was gebruikt), we eten ‘heerlijk’ ons noodrantsoen op (noodles, cupsoep, droogvoer etc) en maken rugzaktoeristen blij met onze overschotten want er mogen geen voedingsmiddelen mee terug. En als je zo alles door je handen laat gaan blijkt dat we toch bijna alles gebruikt hebben (behalve de badmintonrackets, films op DVD, sommige spelletjes, filterkan – had ik toch naar André moeten luisteren en die niet moeten kopen!) en sommige dingen is maar goed ook dat we die niet nodig hadden; zoals slangenkit en rest van de EHBO spullen, lekke banden kit, reserve olie en dergelijke plus ons noodrantsoen. Dat betekent dat we dit reisje redelijk schadevrij zijn doorlopen; zowel wij als de auto!

Onze vluchten naar huis hadden we al geboekt om nog enigszins redelijke prijzen te krijgen.
Marine verzekering regelen voor de kamper en bijbehorende inboedellijsten en foto’s van binnen en buitenkant kamper maken. Informatie inwinnen voor de retour procedure voor het Carnet de Passage van de kamper; stempeltje hier, handtekeningetje daar ……
En dan dingen afsluiten in Australië. Onze mobile internetconnectie opschorten, voor het geval dat we ooit nog terugkomen hier, kan dus niet: je moet of de maandelijkse lasten blijven doorbetalen, of volledig opzeggen en dan kan het bijbehorende apparaatje van ruim Euro 100 dus de prullenbak in: de service gerichtheid van het plaatselijke telecom bedrijf is weer beneden peil. Bepaalde mensen onze NZ contact gegevens doorgeven nu de Australische telefoon en internet weer opgezegd wordt. De Ozzie bankrekening houden we nog maar even aan: de recessie heeft aangetoond dat het klaarblijkelijk een goed idee is om niet al je eieren in één mandje te hebben!!
De lui waar we op visite zijn geweest nog even een bedankje voor het delen van hun land en hun gezelschap.

Vanwege uitstel van laden van de kamper hebben we toch nog een paar dagen over. Dus op naar de pretparken aan de Goldkust. Movieworld zorgt voor een dagje vermaak in allerlei achtbanen waar Superman Escape met zijn 0-100km in 2sec start voor alle draaien en koprollen, Shrek met zijn ‘4D’ avontuur (3D film met zintuiglijke/sensorische toevoegingen zoals water, bewegende stoelen etc), Hollywood Stunt Drivers met auto en motorstunts toch wel de top 3 was voor ons. Seaworld de dag erna heeft ook wat rollercoasters maar de beesten waren toch het leukst. Na geleerd te hebben dat de ijsberen pups geboren worden terwijl de moeder in winterslaap is (!), de ijsberen onder water zien stoeien was geweldig. Diverse roggen aanraken en het verschil voelen in hun huidstructuur (iets wat wij tijdens duiken nooit doen) was vreemd. En de dolfijnen, ach die blijven kinderen van alle leeftijden vermaken!!
Om in de snelle attracties te blijven gaan we in Surfers zelf met een expresslift naar de 77ste verdieping waar de Qdeck bar, met een geweldig uitzicht over de ellenlange stranden en de binnenlanden. Onder het genot van een drankje de lichtjes aan te zien komen in de stad, is dit het enige wat wij zullen zien van Surfers en eigenlijk is dat ook genoeg; stranden met tig hoge flats, na al die geweldige kustplaatsen in Australië, is niet aan ons besteed. Tijd om de laatste km naar Brisbane te rijden. Terwijl ik eigenlijk het liefst een bakkie bij mijn moeder ga doen voor haar verjaardag!

• 21 November 2009 - 22:02

Loes:

En zo gaan jullie de laatste uurtjes aftellen.
    En zit ik hier bijna emotioneel te worden.
    Bedankt voor jullie geweldige reisverslagen ik heb er van genoten.
    xxxLoes

• 22 November 2009 - 15:07

Anja:

Ik wens jullie een hele goede terugtrip naar jullie eigen home in NZ, wat na zolang in een kamper verblijven toch ook wel weer een verademing zal zijn.
    Heel veel groetjes van de hijdraatjes uit Berkel. doeidoei