Whale of a time - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van André & Manita - WaarBenJij.nu Whale of a time - Reisverslag uit Hervey Bay, Australië van André & Manita - WaarBenJij.nu

Whale of a time

Door: André & Manita

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

13 Augustus 2009 | Australië, Hervey Bay

We zijn op tijd bij onze afspraken aan de Sunshine Coast en dat is heel wat voor mensen die niet meer op de klok leven! Bij Rob en Jane in Coolum Beach had het niet echt uitgemaakt; André en Rob hadden elkaar sinds middelbare school niet meer gezien, dus na 35 jaar maakt een uurtje dan ook niet meer uit!! Bev, een paar km verderop in Noosa de volgende dag, was ook perfecte timing, ze was bijna gereed om naar NZ te vertrekken om ons voorbeeld te volgen en een jaar in een kamper rond te reizen, dus de laatste kiwi tips waren welkom.

Het volgende programma punt is duidelijk, zeer duidelijk; op walvisjacht in Hervey Bay staat al in de boeken sinds we hier voet aan wal gezet hebben en nu gaat het dan eindelijk gebeuren. De aanloop er naar toe was heel leuk, met af en toe walvissen voor de kust, maar nu willen we ze graag dichterbij zien. Het leuke van bultruggen (humpback whale) is dat ze zeer ‘speels’ zijn, dus interessanter om naar te kijken dan de potvis (sperm whale) die we in NZ hebben. We reizen op een kleine catamaran zeilboot met een man of 20, wat ons een stuk betere optie lijkt dan de volgeladen grote boten. Er staat een stevig briesje die dag wat ons reizen vertraagt. Het is nog vroeg in het seizoen en de walvissen zijn helaas niet dik bezaaid. Op de terugweg van hun voortplantingswateren in noord Australië naar hun voedingsgebied bij Antarctica stoppen de ze vaak in de baai hier; aansterken van de jongen en wat spelen voor de lange rit. Turend over het water zoeken we naar de spuit en vinden twee ‘tiener’ bultruggen die we een tijdje volgen. In het begin gebeurd er niet veel en zien we niet meer van ze dan hun rug en vin voordat ze weer onderduiken. Maar we hebben geduld! Als wat dolfijnen zich bij ons voegen worden ze speelzamer en zien we behoorlijke plonzen; vinnen zwaaien, staarten slaan en een “breach”. Vooral dat laatste is een magnifiek gezicht als zo’n beest voor een heel groot gedeelte (2/3) uit het water komt! Jammer dat het nog geen volgroeide walvissen zijn, want tijdens een “breach” is de maat van zo’n beest wel erg indrukwekkend, maar ook bij een afmeting van 8m moet je er niet al te dicht bij in de buurt zijn als hij besluit te “breachen”. Nadat we al een hele tijd rond hen hangen (volgens radiocontact met andere boten is de volgende groep walvissen ver van ons vandaan en door hun koers wordt dit gat alleen maar groter: so this is it for us!) worden ze toch nieuwsgieriger en komen op de boot af. Regels zijn dat je een bepaalde afstand moet bewaren, maar als zij verkiezen om naar je toe te komen is dat uiteraard OK. Geweldig zo dichtbij! Een heerlijk relaxte rit en ondanks dat we meer walvissen hadden verwacht, was het een fantastische ervaring.

Hierna hangen we nog wat in Hervey Bay rond om onze volgende ervaring te plannen; Fraser Island.

• 26 Augustus 2009 - 06:34

Miriam:

Lijkt me een super ervaring.

• 27 Augustus 2009 - 16:22

JUDY: