Stoomtrein - Reisverslag uit Kingston, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu Stoomtrein - Reisverslag uit Kingston, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu

Stoomtrein

Door: Manita

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

01 November 2007 | Nieuw Zeeland, Kingston

We komen in het donker in Kingston aan, waar we een POP (Park Over Property van de kamperclub) uitgezocht hebben. We melden ons bij het Kingston Flyer cafe, en die zegt waar we mogen staan, in ruil voor een paar muntjes in de pot van de vrijwillige brandweer. Maar in het donker is het zo slecht te zien, en we zijn allebei moe, dus we belanden niet op de juiste plek. Maar bij ontwaken verzetten we de kamper en uitkijkend over Wakatipu meer, komen we er pas achter dat de Kingston Flyer, een oude stoomtrein is, die vroeger (1878-1950) een passagiers oppikte van de stoomboot en doorsluisde naar de hoofdlijn vd trein, maar nu in het seizoen elke dag 2 ritjes maakt voor liefhebbers, van Kingston naar Fairlight, slechts 14km. Zo’n ritje is niets voor ons, maar treinen doen ons denken aan Andre’s Pa, met zijn Marklin modeltreinen. We genieten van het rondneuzen, kletsen met de machinist (die tevens de loco’s onderhoudt), lopen naar rangeerterrein met de lading kolen en watertank, om ook de tweede loco te bekijken. Om 10uur vertrekt ie met veel lawaai en stoom.

Verder naar het zuiden, totaan Lumsden, en van daaruit laten we het weer beslissen welke kant we op gaan; naar de fjorden (west) of naar het zuiden om naar NZ derde eiland te gaan; Stewart Eiland. Bij gebrek aan internetverbinding, ‘luisteren’ we na de krant weersvoorspellingen die zeggen West; dus op naar Te Anau in Fiordland om te Milford wandeling te boeken.

We belanden op een gewone kamping, dicht bij ons opstappunt voor morgen, en we mogen onze kamper hier vier dagen stallen op een veilige plek. Sommige receptionisten begrijpen het toch niet helemaal; met zo’n lege kamping geef je je gasten toch de beste plek, het mooiste uitzicht naar het meer in dit geval; de kamping heet toch niet voor niets Lakeview! Dus terug naar receptie, iets meer in de goede richting, maar gelukkig komt er iemand naar ons toelopen die wel het inzicht heeft, en ons verwijst naar een perfect plekje. In het zonnetje bakken, voorbereidingen maken voor de volgende wandeltocht: schoenen invetten, wassen draaien, spullen pakken, maar vooral genieten van het mooie weer en de uitzichten!