Vrijwilligersplannen - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu Vrijwilligersplannen - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu

Vrijwilligersplannen

Door: Manita & André

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

23 Juli 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

De eerste stop is al na 5 uur rijden in Wellington. Wij moeten hier bij de ambassade nieuwe paspoorten aanvragen die in november verlopen. Het wordt een spoedje, want in 3 weken tijd hebben we de nieuwe paspoorten nodig. In New Plymouth zijn plannen gesmeed voor een vrijwilligersproject in Vanuatu (een betere waterhuishouding bouwen voor de lokale bevolking) en voor het visum, moet het paspoort minstens nog 6 maanden geldig zijn. Wij waren van dit project wel eerder van op de hoogte , maar wilden ons niet vast leggen om elk moment naar NL te kunnen vliegen. Maar nu, André was nog steeds enthousiast en ik wist niet of ik de timing wel zo goed vond, maar ik vond het wel een mooie gedachte iets te bouwen; bouwen en klussen was een groot gedeelte van mijn vaders bestaan.

Vanuatu is een land in de Pacific ten noorden van Nieuw Zeeland (tussen Fiji en Papua New Guinea in) en bestaat uit pakweg 80 eilanden. Het hoofdeiland en nog een paar andere eilanden hebben inkomsten van de toeristen industrie (luieren in de zon en duiken), maar de meeste andere eilanden zijn wat minder bedeelt; hebben vaak zelfs geen vers drinkwater en zijn aangewezen op brakwater voor dagelijks gebruik (wat ze dan ook nog eens van buiten het dorp moeten halen).

De organisatie waar we met meegaan bestaat uit 3 mensen die zelf bij toeval hier bij betrokken zijn geraakt en zich het lot van deze mensen heeft aangetrokken.
2 keer per jaar organiseren zij werkvakanties voor vrijwilligers om op een van de eilanden (Ambrym) de dorpen van water te voorzien. Tot dusverre hebben ze 9 dorpen weten te helpen. De vrijwilligers (en een begeleider van de organisatie) repareren/verbeteren daken met golfplaten om water op te kunnen vangen in het regenseizoen en repareren lekkende water reservoirs (of bouwen volledig nieuwe reservoirs) zodat ook buiten het regenseizoen de bevolking voldoende water heeft. De dorpsbewoners helpen natuurlijk mee met de bouw en de reparaties zodat ze zelf de benodigde kennis opdoen en het gereedschap dat erbij gebruikt wordt zal worden achtergelaten. Zodoende kunnen ze zelf in de toekomst de watervoorziening onderhouden en repareren.

De vrijwilligers (maar ook de meereizende organisatoren) reizen naar Ambrym op eigen kosten en de meeste (loodgieters)materialen en gereedschap moet vanuit Nieuw Zeeland worden meegenomen. Het enige wat lokaal gekocht kan worden zijn cement en golfplaten. Voor het gereedschap en de materialen hebben we sponsors gezocht. Om enige indikatie te geven: een zak cement kost pakweg Euro5 en een golfplaat Euro20. Tijdens de 7 dagen dat wij daar zijn denken we zo'n Euro 2500 - 3500 aan materialen en gereedschap nodig te hebben. Alles wat we eventueel over houden aan sponsor gelden vloeit automatisch door naar het volgende project. Meer informatie op http://www.vanuatuwater.org.nz/

Dus de New Plymouth tijd ook besteed aan informatie inwinnen en formulieren invullen,
tickets regelen, inentingen en medicijnen, inkopen zoals muskieten netten ed (die we achter laten voor de bevolking) en gereedschap, geld inzamelen door worstjes te verkopen, en pakken voor de trip. Dit moet zo licht mogelijk omdat we alleen de 7kg handbagage als persoonlijke bagage beschikbaar hebben. De 20kg die we inchecken is puur voor materialen voor het project.