Weer in NZ 14 dagen - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu Weer in NZ 14 dagen - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu

Weer in NZ 14 dagen

Door: Manita & André

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

22 Juli 2007 | Nieuw Zeeland, New Plymouth

Goede reis gehad van NL naar NZ. Deze keer maar een korte stopover in Singapore. Normaal hebben we tijd genoeg om even een hotelletje in te duiken voor een goede nachtrust, maar deze keer hadden we maar 3 uur ofzo: dus gelijk door naar het volgende vliegtuig. Gevolg was wel dat we goed moe waren en dus eigenlijk heel weining van die 2e vlucht gemerkt hebben (slapen!). Kwamen om 11uur ’s avonds in Auckland aan, dus konden niet meer doorvliegen naar New Plymouth. Dus maar een hotelletje opgezocht en weer de hele nacht geslapen (alsof we in NL slaap tekort waren gekomen!). Afijn de volgende dag naar New Plymouth gereisd en de hele dag wakker kunnen blijven. Het zag er dus naar uit dat we gelijk in het goede ritme kwamen en dus weinig last van 'jetlag' zouden krijgen. Ware het dat toen we om 11uur 's avonds naar bed gingen en na een goede nachtrust om een uur of 9 wakker werden, we besloten om ons nog even om te draaien. Afijn die dag hebben we dus om 4 uur 's middags gebrunched!!! Nieuwe trend misschien? We hebben dit ook nog nooit gedaan, maar het kon me niet schelen!! De klok past zich maar aan ons aan...hihi.. Overigens is het hier zooo koud dat we met gemak meer dan de helft van het bed kunnen verkopen. Slechts een paar graden buiten en bij thuiskomst niet veel warmer binnen.....
Het gevolg was natuurlijk wel dat we ons ritme weer totaal kwijt waren. We zijn dus een week ofzo bezig geweest om weer in het goede ritme te komen. Lekker stom he van ons?

Weer wakker worden in je eigen huis, dat heeft toch wel iets..... Ook echt een beloning, ‘onze berg’ ligt er schitterend bij met zijn witte deken, helder weer. Koud dus vooral voor ons komende vanuit de Nederlandse zomer. Onze meegebrachte Spaanse sloffen (alleen stom, heb ik per ongeluk voor Andre en mij dezelfde kleur gekocht, dus dat is straks lastig in de kamper. Zal wel vaak met de verkeerde weglopen!!) en Ikea fleece deken à 2 Euro doen de eerste dag direct dienst.

Een mooie datum 070707, zeker met zeven als geluksgetal in een hoop culturen, kinderen op die dag geboren zullen wereldwijd wel een vermelding in de krant hebben.
Vrijdag 13 juli. Weer zo’n mooie datum, als je tenminste niet bijgelovig bent. Vrijdag de 13de brengt veel herrineringen boven; nu dertien jaar geleden hadden wij op vrijdag de 13de ons thema afscheidsfeest hadden in Noorwegen. Vol ‘ongelukjes’ en bijgeloof.
20072007. Mooie datums blijven komen deze maand.

Wij doen het de eerste week rustig aan thuis. Bijkomen van jetleg is toch wel errug lekker op je eigen stekkie. Amsterdam – Auckland, zo’n 22000km, vliegend in 22 uur met een staartwind van 153km/u en een tussenstop van 3 uurtjes al zittend, slapend, filmkijkend. Daarentegen de godwitt (die een zendertje aan zijn poot heeft) is geland in China van een directe lange afstandsvlucht vanaf Auckland (dik 10.000km) in negen dagen! Waarom moeten wij dan bijkomen?
Maar verder is het wel stil....na zo'n intensieve tijd.

We proberen weer wat op de hoogte te komen van NZ news. Een lokale rechtzaak krijgt zeer veel nationale persaandacht; een Duitse lifter vermoord in onze provincie, de dader hadden ze redelijk snel te pakken. Het rechtssysteem werkt hier met een jury, en lokaal werden er 2000 mensen opgeroepen; je plicht als burger, maar er komen er maar 200 opdagen. Wij zouden ook opgeroepen kunnen worden met onze permanente verblijfvergunning; maar dat is nog nooit gebeurd. Terwijl bekenden van ons, Britten die even lang hier vertoeven, al een aantal keren voor selectie opgeroepen zijn (maar nooit gekozen). Zou het zijn omdat wij als Nederlander helemaal niet bekend zijn met het jury systeem?
De rechtzaak van het Nederlandse kamper koppel (waar wij zovaak op gewezen zijn bij terugkomst in NL afgelopen november), en waar hier het land ook verontwaardigheid op zijn kop stond, kwam deze week tot een veroordeling. Het koppel is die tijd zo goed opgevangen, dat behalve het land ook de bevolking zo’n indruk heeft gemaakt dat ze hier nog steeds zijn in afwachting van hun aanvraag voor een verblijfsvergunning.
De twee populairste sporten; halen trofees binnen; het Nieuw Zeelandse rugby team, All Blacks en NZ Handball team winnen van Australie, de aartsrivaal in sport. Dat geeft hoop voor de Wereldkampioenschappen Rugby over een paar maanden.

Verder gaat onze tijd voorbij met vrienden zien, op het land en in de tuin werken, wat klussen in de kamper (voorstoelen eruit gehaald om een mat voorin op maat te maken. Stoelen naar de huiskamer gesjouwd en voor het voorraam neergezet: maakte een leuke foto!!, en plannen maken voor een volgende trip (maar daarover een andere keer meer). Eindelijk, nu 9 maanden na de eerste poging onze personenauto verkocht. Deze was nu met de kamper erbij overbodig, maar wat een bevalling! Tot twee keer toe schade reden door een ander, met lange reparaties en spuitwerk als gevolg die omdat wij in het buitenland vertoefde geen prioriteit hadden, maar het is gelukt! Dus een auto lichter kunnen wij onze reis weer voortzetten.