Wijngebied - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu Wijngebied - Reisverslag uit Blenheim, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu

Wijngebied

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

08 Mei 2007 | Nieuw Zeeland, Blenheim

Gister eind middag waren we eigenlijk op weg naar Blenheim, toen we werden ‘geside-tracked’: een klein weggetje rechtsaf was te aanlokkelijk om er gewoonweg voorbij te rijden: na 8km langs een soort ‘wadden’ gebied gereden te hebben, kwamen we bij de kust uit en daar was ook nog eens een DOC kamping (soort natuurbeheer). Afijn daar zijn we dus maar blijven staan. Het was er erg rustig en we hadden het strand voor onszelf. De volgende morgen hadden we natuurlijk wel een probleem: blijven we nog een dagje/nachtje hier en genieten van het strand, of gaan we door naar Blenheim voor brunch op een wijnerijtje. Dat laatste heeft dus gewonnen, maar de stress die weer gepaard ging met deze beslissing.....
Wel eentje gezocht waar we de kamper de rest van de dag en de komende nacht konden laten staan. Eerst gebrunched (natuurlijk met een lekkere fles wijn) en vervolgens hebben we de fietsen uit de kamper getrokken en zijn we op de fiets nog een paar wijnerijtjes afgegaan en wijn geproefd. Gelukkig had ik besloten het kleine rugzakje mee te nemen en daar konden maar 2 flessen in, want anders waren we met nog meer flessen thuisgekomen. Eind van de dag weer terug naar de kamper die nog bij de brunch plek stond.

Mochten alleen overnachten van de eigenaar als we de volgende ochtend wegwaren voordat de eerste personeelsleden weer kwamen. Dat hebben we dus netjes gedaan en kwart voor acht waren we opweg naar lagune vlak bij de kust. Daar hebben we, na eerst even ontbeten te hebben, een wandeling door/langs de lagune gemaakt. Toen we net weg wilden gaan lopen, kwamen er een paar jagers terug: klaarblijkelijk was afgelopen weekeind het jachtseizoen op de eenden weer geopend. We hebben nog even met hun staan kletsen en ze lieten de buit ook nog zien: schat dat er toch wel een stuk of tien achterin de auto lagen: of wij er nog één wilde voor de BBQ..... Zat later nog te lezen dat er in NZ een half miljoen eenden per jaar wordt geschoten: geen wonder dat die NZers allemaal BBQ gek zijn!
Volgens de borden bij de lagune huizen er in dit gebied een 80+ verschillende vogelsoorten, maar ik denk dat wij er niet meer dan zo’n 10 gezien hebben (en ja: er waren ook nog eenden over!!) . Na de wandeling zijn we naar weer een wijnerij geweest (Montana: een van de grootste van NZ en de grootste Pinot Noir producent van de wereld) en hebben daar een rondleiding gehad: toch altijd leuk en je leert er elke keer weer wat van.

Aan het eind van de middag zijn we naar de (paarden)racebaan in Blenheim gereden, en daar staan we nu weer geparkeerd. Van de kamperclub uit hebben ze allemaal leuke plaatjes weten te krijgen, waar alleen mag parkeren als je lid bent van de club. Soms is dat bij mensen thuis (bij sommige op de oprijlaan, maar bij anderen op een weide, net wat ze te bieden hebben), maar soms is dat bij verenigingen en/of bedrijven. Tot dusverre hebben we nog niet bij mensen thuis gestaan, maar nu al een paar keer gebruik gemaakt van dit soort plekjes en het bevalt goed moet ik zeggen: veel beter dan een kamping.

• 09 Mei 2007 - 18:18

Petra:

Paarden en wijn.
    KLinkt geweldig.
    Gaaf dat jullie ook nog tijd hebben om te typen.

• 10 Mei 2007 - 14:02

Barbara:

Sjonge jonge, jullie hebben het wel druk he? Stressvol bestaan, moeilijke beslissingen nemen, je bezatten aan wijn en dan tot overmaat van ramp maar 2 flessen wijn mee kunnen nemen om aan de kant van een paardendrafbaan op te drinken. Ben ik even blij dat ik gewoon alleen maar die ellende van jullie hoef te lezen!