Hoe zuid is "zuidelijkst" - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu Hoe zuid is "zuidelijkst" - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu

Hoe zuid is "zuidelijkst"

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

14 November 2007 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Waren we eerst nog van plan om hier in de beurt nog een wandeling (Hollyford track) te maken, beginnend aan de Milford weg, maar uitkomend bij de zee: de westkust van NZ. In dit seizoen zouden daar nu zowel zeerobben als penguins zijn: een leuke eind plek van een wandeling dus. Vandaar uit zijn er maar 2 manieren om weer terug te komen in de bewoonde wereld: terug lopen (en daar hadden we geen van beide zo’n zin in), dus was het enige andere alternatief om opgepikt te worden door een vliegtuigje. Klinkt leuk toch? Vonden wij ook: alle voorbereidingen gedaan (hut tickets gekocht, eten gekocht) en dat allemaal voor 6dagen, want zolang dachten we er over te gaan doen. Afijn het is allemaal wat anders gelopen.
Het begon te regenen en van het een komt het ander. Dat we tijdens die 6 dagen regen zouden krijgen, daar twijfelde we niet aan, maar om nou gelijk met regen te beginnen. Dus wat doe je: je stelt het uit met een dag en zo’n dag is een mooie dag om een paar emailtjes te schrijven. In een emailtje aan een vriend in Brunei eindigde ik met:

“Anyway eventually we will make it to Stewart Island (an Island south of the South Island) and from there on there is only one direction to go: closer to home in New Plymouth......having said that: an excursion to the South Pole sounds like a tremendous experience aswell......
Andre”

Afijn even later zit ik dus, voor de gein, op het WEB te zoeken naar excursies naar de Zuidpool, me erzelf terdege van bewust dat die over het algemeen jaren en jaren van te voren zijn volgeboekt.....maar toch leuk om even over te dromen niet waar? Leuke reisorganisatie gevonden die inderdaad specialiseerd is in tochten naar Antarctica. Komende tijd hebben ze er twee: een tocht in december en een tocht in januari. Toch maar even een emailtje sturen: zijn er misschien nog plaatsen en/of opzeggingen? Volgende dag al een emailtje terug: er heeft net iemand door medische redenen moeten afgezeggen voor de December trip: of we op zulk korte termijn nog interesse hebben.......en zo zitten we nu dus tot over onze oren in het organiseren van een expeditie naar de zuidpool (eigenlijk moet ik Antarctica zeggen).

Tsja je moet wat doen om een witte kerst te vieren: kunnen we gelijk even bij de kerstman op bezoek (of was die al naar de noordpool verhuisd?). Het lijkt me hartstikke leuk om nou eens een ijsbeer in zijn natuurlijke omgeving te zien – of zaten die nou ook op de noordpool en moeten we het hier doen met penguins?? Je ziet het: ik heb nog het eea aan voorbereidingstijd nodig.

Zo zie je maar: het begint met een onschuldig emailtje geschreven op een regenachtige dag en het eindigt met .....tsja ik weet eigenlijk niet waar dit gaat eindigen. Als dit het gevolg kan zijn van een regenachtige dag, dan moeten we geloof ik maar snel naar Australie toe: zo’n dure regenbui heb ik nog nooit gehad en daar moeten we er niet teveel van krijgen. Dat we er allebei waanzinnig veel zin in hebben dat staat als een paal boven water (of boven ijs in dit geval).

• 16 November 2007 - 10:03

Robert & Mary:

gaaf zeg, een trip naar het zuid-zuid eiland (of is het al weer noord als je maar lang genoeg doorgaat....
    We dachten dat jullie na al dat skieen wel genoeg van ijs en sneeuw hadden gehad, maar blijkbaar is er in de zomer maanden maar een plaats waar je nog meer kan krijgen.
    Heel veel plezier en pas op voor die eskimo's (of zijn die nu ook alleen op de noordpool?).
    Groetjes
    Rob en Mary

• 16 November 2007 - 12:27

Anja Hijdra:

dat is nog eens wat anders dan een reisje naar Griekenland of Turkije. Daar kijken wij meestal al een half jaar naar uit en jullie gaan gewoon binnen 6 weken naar de zuidpool. Ja, het is maar goed dat niet iedereen hetzelfde is, toch?
    Onwijs veel plezier met de voorbereidingen en de trip zelf. Geniet ervan.
    Groetjes, Anja,Bram en Roy

• 16 November 2007 - 15:34

Petra:

Ook een manier om een droge plek uit te zoeken. Op de zuidpool regent niet.(wel 10 -15 cm sneeuw per dag)daar zijn jullie vast aan toe.Volgens wikepedia is het grootst levende dier een insekt.
    Veel plezier. (Voor de kerstman wordt het wel een hele reis van de Noorpool naar de Zuidpool.)

• 23 November 2007 - 22:03

Loes:

Er zijn heèèl veel ijsschotsen