1ste 3-daagse wandeling TKCT - Reisverslag uit Cheviot, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu 1ste 3-daagse wandeling TKCT - Reisverslag uit Cheviot, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu

1ste 3-daagse wandeling TKCT

Door: Manita

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

07 April 2007 | Nieuw Zeeland, Cheviot

Na wat zakelijke dingen geregeld te hebben in Christchurch, rijden we naar het noorden, naar Cheviot, waar het startpunt is van ‘The Kaikoura Coastal Track’. Een privé wandeling van drie dagen over drie verschillende boerderijen, langs hutten met warme douches. De bagage/koelbox wordt nagebracht, zodat we alleen met een dagrugzak hoeven lopen. Een goede wandeling om in te lopen.
Het begint bij de Staging Post, de grootste boerderij, van waaruit we ons pad leidt over landerijen, door bossen naar de heuvelrug, als het weer ineens omslaat. We zijn vlak bij de lunchplek, waar we een paar uur schuilen voor de regen en met koffie en cupsoep ons warm houden, voordat we de afdaling maken naar de kust als het weer droog is. Het bos is schitterend na de regen, en de vogels laten zich flink horen en soms ook zien. Het boerenstel waar we slapen is heel gastvrij, delen veel verhalen met ons, en nemen ons op de quadbike mee om schapen te verzamelen. Interessant om te zien hoe ze zo’n boerenbedrijf hebben gediversificieerd, van wol en vlees, naar ook bosbouw en toerisme. Het in de ban houden van de Australische Brem die in NZ geimporteerd is en als een onkruid woekerd over de velden, is al een bijna onmogelijke taak hier. Genoeg werk te verrichten dus: misschien komen we nog eens terug, om te werken tegen kost en inwoning?
De volgende dag sturen ze ons het strand op om weer zo’n 5 uur te lopen. Stralende lucht, schitterende wandeling, zeehonden slapen of spelen in de branding, maar dolfijnen laten zich helaas niet zien. Het laatste stuk is door een prachtig stukje bos in een rivier bedding: een paar enorme inheemse bomen en het stikt ervan de vogels. Voldaan komen we aan bij een hut bij boer nr.3 die het meest afgelegen ligt, waar ook weer voldoende leesvoer ligt om ons de avond zoet te houden.
De laatste dag terug naar de Staging Post gaat over minder interesante 4x4paden naar het hoogste punt van de wandeling, 642m boven op een berg. Deze dag ligt de nadruk op de verre uitzichten die we de eerste dag gemist hebben. We lunchen dus op Mt Wilson zonder een briesje wind en kunnen er maar geen genoeg van krijgen. Een wandeling, die we dus zeker iedereen aan kunnen raden (www.kaikouratrack.co.nz).

• 06 Mei 2007 - 21:05

Sandra:

hartstikke leuk, jullie verhalen. om reuze jaloers op te worden, maar jullie blijven voor mij een voorbeeld hoe leuk je het leven kunt leven. ik doe op bescheiden wijze leuke korte dingetjes en daar ben ik ook erg blij mee! liefs, sandra