Nog dieper de Himalaya in - Reisverslag uit Chhomrong, Nepal van André & Manita - WaarBenJij.nu Nog dieper de Himalaya in - Reisverslag uit Chhomrong, Nepal van André & Manita - WaarBenJij.nu

Nog dieper de Himalaya in

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

23 Oktober 2012 | Nepal, Chhomrong

De vierde dag was relatief makkelijk, met het grootste gedeelte dalen. Het was duidelijk Patricia haar dag niet, dalen ging slecht en klimmen nog minder en toen er een ‘na vandaag stop ik ermee’ uitkwam, ging ik alvast maar alternatieven verzinnen. Onze volgende slaapplaats in Chhomrong zouden we ook op de terugweg weer doorkomen, dus afhankelijk hoe Patricia zich morgen zou voelen, zou ze evt daar kunnen blijven voor een paar dagen en op krachten komen, totdat wij weer langskwamen en dan weer aanhaken. Het bleek allemaal niet nodig: tegen het einde van de wandeling had ze haar krachten hervonden en liep ze (bijna) voorop.

We beginnen die morgen met een afdaling in een vallei, maar de uitzichten onderweg waren prachtig. Niet alleen de bergen die een waanzinnig achtergrond decor vormden, maar ook uitzichten naar beneden toe de vallei in, waar onderin, heel ver in de diepte, een riviertje zich een weg kronkelde door de vallei. Maar toen Dandi zei dat we helemaal naar beneden moesten, de rivier over en aan de andere kant weer omhoog, was die, diepliggende, rivier ineens zo leuk niet meer..... Het tempo was traag, maar dat maakte me helemaal niks uit. Ik zocht gewoon hele mooie plekjes op om te wachten en voelde me dan eventjes helemaal alleen op deze wereld, wel samen met de vogeltjes dan die zich op tijdstip van de dag veelvuldig laten zien. De zon liet zich ook goed zien en zodoende was de temperatuur veel hoger dan de voorgaande dagen, maar zolang er zon is zijn er weinig wolken en dus bleven de mooie uitzichten behouden. Ik had me er mentaal al op voorbereid om door de (ijskoude) rivier te moeten lopen, maar in plaats daarvan was er een mooie hangbrug... Dat viel dus mee, maar eenmaal aan de andere kant begon de klim tussen de bomen door en langs talloze huizen / dorpjes.
De meeste toeristen hebben ons ondertussen verlaten; de eerste dagen liepen we het eerste stuk van een rondwandeling, maar daar zijn we sinds vanochtend vanaf en nu lopen we richting Annapurna Base Camp (ABC). Leuk om het wat rustiger te hebben, maar het betekent wel dat het meeste hiervan ook weer dezelfde weg terug moeten. We lopen nog steeds tussen de rijstvelden door die je in dit gebied tot op een hoogte van 2200m tegenkomt, maar ondanks dat ze op lagere nivo's wel aan het oogsten waren, is er hier weinig activiteit op de paddi's te bekennen.

Chhomrong (2170m) blijkt een uitgestrekt dorp te zijn in de kom van een vallei, met vele restaurants en guesthouses. Wij slapen in het Moonlight Guesthouse met het ‘Pizza house’, maar besluiten ons tot de lokale schotels te beperken: de vegetarische dal bhat (linzen met rijst, wat groentenkerrie en tafelzuur), kip kerrie, soep en nassie blijken favoriet te zijn bij ons. Het duurt even voordat we door hebben dat ‘Buff’ op het menu, buffalo is. Vanaf dit punt naar basecamp zal er geen vlees meer op het menu staan en wordt iedereen verplicht vegetarier, alhoewel er wel tonijn uit blik wordt geserveerd. Zoals elke dag komt na de (late) lunch de bewolking snel op en verliezen we niet alleen het uitzicht op de bergen, maar daalt de temperatuur ook aanzienlijk. Gelukkig zitten we nog niet helemaal in de vallei, dus kunnen we nog steeds naar beneden kijken.