Onze plannen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André & Manita - WaarBenJij.nu Onze plannen - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van André & Manita - WaarBenJij.nu

Onze plannen

Door: André

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

15 Oktober 2012 | Nepal, Kathmandu

Afijn de plannen voor de komende tijd zijn om eerst een week in Kathmandu te verblijven; beetje aan de hitte (27C) te wennen en ons voor te bereiden op de eerste wandeling die we samen met Wilko en misschien met Pat gaan lopen. Dit wordt Annapurna Base Camp, oftewel Annapurna Sanctuary. Wilko en Pat hebben de keuze op deze trek laten vallen, omdat het een relatief kortere trek is naar niet al te grote hoogte (voor Himalaya begrippen dan – 4000+m) en dus minder kans op hoogteziekte, maar wel met een uitzicht op een aantal van werelds hoogste toppen van 8000+m. En tenslotte zijn we alle vier ongetraind. Het nadeel is wel dat dit een zeer populaire trek is, vroeger zelfs Coca Cola Trek genoemd en oktober is het hoogseizoen dus we zullen het pad met velen delen. Maar het is niet voor niets zo populair en dus zullen de indrukken van het landschap, de medewandelaars wegcijferen. En nu in de herstperiode, na de monson, met heldere luchten ’s ochtends en ’s avonds zullen we de omgeving in volle glorie kunnen zien. Het is heel anders dan 15jaar geleden in Ladakh, India, toen we in het westelijke gedeelte van de Himalaya, het expeditie-stijl deden met tenten en muilezels., Nu wordt het een ‘theehuis’ trek; langs simpele guesthouses/pensionnetjes en we zijn zeer blij met die optie.

Na die wandeling blijven we weer een week in Kathmandu en, als de eerste wandeling goed is bevallen en we niet te veel last hebben gehad van hoogteziekte, gaan we vervolgens met zijn tweetjes (en gids/dragers natuurlijk) op weg naar het Basecamp van de Mt Everest..... maar of we dat halen......dat lees je in een van de vervolg verhalen.

Weet niet zeker hoe regelmatig we onze blog in Nepal kunnen updaten. Zoals Wilko al schreef: ‘Nepal heeft voldoende waterkracht om in haar elektriciteit te voorzien ware het niet dat de investeringen ver achterlopen op de stijgende vraag naar energie. Tel daar de politieke instabiliteit bij op en je hebt in droge jaargetijden maar vier uur stroom per dag’ en dan hebben we het nog niet over internet bereik..... we zullen proberen jullie op de hoogte te houden, maar beloven kunnen we niks.

En zodoende zitten we dus 2 weken nadat eerste berichtje van Wilko, bepakt en bezakt, inge-ent tegen van alles en nog wat, verzekerd met helikopter dekking voor het geval dat, maar bovenal vol mooie plannen, te wachten op dat eerste vliegtuig richting Nepal.