Het harde leven van een boer - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu Het harde leven van een boer - Reisverslag uit New Plymouth, Nieuw Zeeland van André & Manita - WaarBenJij.nu

Het harde leven van een boer

Door: Andre

Blijf op de hoogte en volg André & Manita

06 Februari 2011 | Nieuw Zeeland, New Plymouth

Hekwerk
Van het boven-weiland had ik het hekwerk al eens verbeterd met een vriend, maar op de beneden weilandjes was het nog erg primitief. Met 2 anderen vrienden hadden we besloten om elke dinsdag bij elkaar te komen en kleine projekten bij elkaar te doen; niet alleen gezellig om het met een groep te doen, maar vaak ook makkelijker; zeker als je net die 3e hand nodig hebt. Afijn het project bij ons was dus het verbeteren van het hekwerk voordat er weer koeien zouden komen om te grazen. Dat betekent dus dikke palen in graven op de hoeken, kleinere palen ingraven tussendoor en (schrik)draden spannen. Dit alles heeft natuurlijk ook supervisie nodig, dus die taak heb ik maar op me genomen (zie foto). Het hekwerk is met 3 draden nu geschikt voor runderen, en, als we er later geiten willen hebben, kan het makkelijk voor daarvoor geschikt gemaakt worden.

Schapen
Om het gras op onze beneden weilandjes wat korter te grazen, hebben we een koe, een stier en een kalf van een vriend van ons geleend. De wijze waarop die bij ons terecht zijn gekomen is in meerdere opzichten typisch Nieuw Zeelands.
Je leent een aanhanger met kooi van een vriend van die vriend. Omdat je vriend nog een andere vriend heeft, die een schaap in de achtertuin heeft die ze kwijt wil, en je nu toch een aanhanger hebt, kan ook dat schaap wel opgehaald worden. Omdat het een special ras is, is de vriend die die aanhanger aan ons leent er wel in geinteresseerd. Zodoende heeft hij gelijk wat voor het uitlenen van de aanhanger. Afijn eerst de koeien opgeladen bij mijn vriend en bij ons thuis afgezet en toen het schaap ophalen bij de andere vriend van mijn vriend. In de tussentijd bleek het schaap gegroeid van 1 naar 3 schapen (de buren van de andere vriend van mijn vriend wilde hun 2 schapen ook kwijt), dus na eerst plechtig beloofd te hebben een goed huis voor de schaapjes te zoeken, rijden we een uur later het erf van de vriend van mijn vriend weer op.
Tsja: 3 schapen had hij niet op gerekend, maar wat wil het geval: hij was toch van plan vandaag 6 schapen van hemzelf te slachten, dus een paar meer of minder was geen probleem. Weer een uur later hebben we dus 8 schapen geslacht, gevild en de ingewanden eruit gehaald, zit m’n broek onder het bloed en over mijn schoenen zal ik het verder maar niet hebben.
En onze belofte aan de andere vriend van mijn vriend dan: wel we hebben aan haar beloofd de schaapjes een goed huis te geven. In mijn ogen betekent “een goed huis” 2 dingen: genoeg te eten en een dak boven het hoofd. Wel: aan eten hebben ze geen gebrek en ze hebben een dak boven hun hoofd, ook al is dat het deksel van een vriezer !!

Koetjes
Een week nadat de koetjes waren gearriveerd ging ‘s morgens om 7uur ging de wekker af en direct daarna hoorde we een “Booooeh”, dat wel erg dicht bij klonk. Het is een tijd geleden dat ik zo snel het bed uit was en mijn vrees bleek gegrond. Onze net ge-arriveerde koeien stonden lekker op ons gazon onder het slaapkamer raam te grazen en hadden besloten een geluidsnivo wedstrijdje met de wekker aan te gaan.
Nou wil het geval dat ik ze de dag ervoor op het pad naar de weilandjes toe had laten grazen. Aan de ene kant van dat pad gaat het steil naar beneden het bos in en dat is voor de zekerheid afgezet met schrikdraad en de andere kant gaat steil omhoog naar ons huis. In mijn ogen niet nodig om af te zetten, want een koe komt daar nooit tegenop. De vorige koeien die we hadden gehad, hebben ook nooit een poging in die richting gewaagd. Afijn deze koeien dus wel….. en waren in de vroege ochtend op het gazonnetje bij ons huis belandt. Achteraf gaf de eigenaar wel toe dat dit ras “berggeit” achtige neigingen heeft… was handig geweest dit in de handleiding te vertellen. Maar ach op zijn Nieuw Zeelands “She’ll be allright” en aldoende leert men. Overigens mogen we niet klagen: het gazon is weer gemaaid en bemest, dus kan er weer even tegen aan.

Kippen
Een paar vrienden van ons gingen op vakantie en vroegen of wij op hun kippetjes wilde letten. Had geen zin om elke keer daar heen te rijden, dus hebben de kippies maar onze kant op gebracht en het geitenhok verplaatst en tot kippehok gebombardeerd. De eerste dag hadden we een 1.5m hoog hek om het hok gezet zodat ze eerst aan de nieuwe omgeving konden wennen voordat ze los op het erf mochten. Maar ‘s ochtends stond er gelijk al een buiten het hek en voordat we bij het hok waren, stond de 2e gezellig bij hem …… het kortwieken van de vleugels had duidelijk niet geholpen. Gelukkig hebben ze ‘s avonds het hok weer gevonden en zaten ze gewoon op stok. Elke dag 1-2 eitjes: het valt niet bij te eten!! Toen de vrienden terug kwamen, bleek dat ze eigenlijk liever niet meer de zorg over de kippies hadden en of wij ze wilde houden…. Nou vinden we het eigenlijk best gezellig om het getokkel van de kippies op het erf te horen, dus sindsdien lopen ze nog steeds bij ons rond. Toen we een paar weken geleden een paar kinderen over de vloer hadden werden ze tot “discokippen” bestempeld: had klaarblijkelijk wat te doen met een kinder-serie; zo leren wij ook weer eens wat! Een paar maanden verder is er wel het een en ander veranderd. Ze zijn van veren gewisseld en kunnen daardoor weer “vliegen”, dus sinds een paar weken overnacht er 1 in de bomen. Eieren worden er niet meer gelegd, dus het hok is eigenlijk een beetje overbodig geworden: ze komen alleen nog thuis om te eten en te drinken; dat zijn zeer waarschijnlijk de mannelijke genen van de hennen. Maar als ze niet oppassen dan zouden ze met dit gedrag wel eens soepkippen kunnen worden.

Geiten
En dan de geiten, we hadden er 3 en hebben er nog steeds 3. Valt eigenlijk er verder weinig over te vertellen anders dan dat ze het goed doen, weinig kattekwaad uithalen en ze meer gras hebben dan dat ze op kunnen eten, maar nog steeds hoopvol op meer eten naar het hek komen zo gauw we daar stoppen.

De boerin
Tsja: en wat is een boerderij (zelfs als het een hobby-boerderij is) zonder een lieve boerin die
• elke dag op tijd de boer zijn bed uit schopt zodat hij de boerin het eerste bakkie koffie op bed kan presenteren;
• die elke dag de schoenen van de boer bij de voordeur zet, zodat hij in weer en wind naar buiten kan en zij rust heeft;
• die op de spaarzame momentjes dat de boer niet buiten bezig is maar met een bakkie koffie geniet van de Tui die zich voor zijn huiskamer raam zijn buikje vol zit te eten aan de flax bloemen of met een biertje op zijn terrasje zit te genieten van de ondergaande zon, een ellelange lijst presenteert van karweitjes in het huis; een lijst met een wel erg speciale eigenschap, onafhankelijk van hoeveel karweitjes de boer ook afvinkt, hij wordt nooit korter;
• die elke dag het natje en droogje van de boer klaarzet (zie kippen), zodat ie morgen weer energie heeft om naar buiten te gaan en
• die momenteel erg druk is met de planning voor de komende 3 weken als de boerinnenzus op visite komt.

• 07 Februari 2011 - 06:49

Miriam:

Het leven van een boer valt niet mee, dat weet ik als ''boerendochter', maar dat het zo zwaar was Andre had ik niet verwacht.
    Bij ons betekende zorgen voor dieren dat je er echt voor zorgde, ze niet opat maar misschien is dat de taalbarriere?
    Wij hebben het een keer gehad dat mijn vader een geit aan zijn broer verkocht en dat die geit binnen een week dood was. We noemden dat heimwee en vonden het wel een grap, maar de nieuwzeelandse humor is wel anders.
    Groetjes Miriam

• 11 Februari 2011 - 10:19

Julieann:

nou Andre...is toch wel even wat anders zo...en je geniet er volgens mij met volle teugen van...
    Goh..wat krijg ik toch een zin om het vliegtuig te pakken en met een rugzak en stok haha...even te komen buurten en daar waar kan de handen uit de mouwen te steken.
    Geniet er maar goed van.

groetjes Julieann

• 11 Februari 2011 - 13:22

Petra Mathlener:

Heerlijk, het buitenleven. Ik ben ook zo'n boerin en lijstjes zijn o, zo belangrijk. Gelukkig heeft hij ook nog zijn eigen lijstjes. Wat de kippen betreft, als ze ruien leggen ze niet, daarna weer wel, maar je hebt kans dat ze dat nu in het wild doen, dus dat wordt zoeken of ze het hok weer inlokken met voer. In een boom slapen is natuurlijk gedrag, wij hebben een haantje gehad die dat ook deed. Ze zijn best slim, want als het erg stormde zat hij in een conifeer en was het rustig weer in een els. Maar in ieder geval zo hoog dat je hem nooit kon pakken. Je raakt wel van alle markten thuis begrijp ik, maar dat je zelfs al slachterservaring hebt, wist ik niet. Er kleeft dus onschuldig bloed aan je handen!!!!! Een goed tehuis zoeken, ja, ja, waarom niet meegenomen naar je eigen erf? Groot genoeg toch?? Maar het zijn weer mooie verhalen, we genieten er weer van.